Plejevejledning
Vores vejledning tager udgangspunkt i cykler med udvendige gear, men de fleste af punkterne kan også bruges til cykler med indvendige gear. Vejledningen er udarbejdet af professionelle fagfolk. Heino Cykler ApS fraskriver sig alt ansvar for skader som sker på cyklen eller materiel under vedligeholdelse. Følg derfor altid de retningslinjer som producenten oplyser.
Du kan kontakte os på tlf. 4343 2239 eller mail info@heinocykler.dk – vi står altid klar til at hjælpe dig!
Vedligeholdelse af cykelkæden
- Med regelmæssig smøring og rengøring af cykelkæden sikrer du en bedre køreoplevelse og længere holdbarhed. Brug en olie som passer til de forhold som du kører under. En tør olie egner sig primært til tørre forhold, da den kører lettere og samler mindre snavs. Den vil dog hurtigt blive vasket af i regnvejr, og dermed ruster kæden nemmere. En våd olieegner sig bedst til vinterhalvåret, da den bliver siddende i regnvejr. Den vil dog samle mere snavs, og derfor kan det være nødvendigt at vaske kæden oftere, for at dine gear kører perfekt. Der findes desværre ikke et svar på hvor ofte kæden skal smøres, da det afhænger af olien, vejrforholdene og hvor meget du kører.
- Når du køber en cykel fra os, er kæden smurt ind i fedt fra producenten. Fedtet slides hurtigt af, og vi anbefaler derfor at du smører din kæde efter de første par ture. Hvis kæden er blevet snavset, tørrer du den blot af med en klud. Herefter giver du den olie som passer til de vejrforhold som du kører under.
- Brug en dråbe olie pr. rulle. Olien påføres på indersiden af rullerne, da olien selv fordeler sig og sørger for en velsmurt kæde ved at trænge ind i leddene. Vi anbefaler at påføre olien mindst en time før cyklen skal bruges. Herefter kan det overskydende olie tørres af med en tør klud.

- Hvis kæden er blevet meget snavset skal den rengøres inden smøring. Det gøres nemmest med en kæderenser og kæderens som sørger for at affedte kæden og rense den i dybden fra gammelt snavs. Hvis du bruger en kæderenser, påfylder du blot kæderens, og sætter den på kæden. Herefter køres kæden igennem kæderenseren et par gange, indtil rensemidlet er trængt godt ind i kæden. Følg altid producentens anvisninger for hvornår rensemidlet skal skylles af.
- Vi anbefaler at du løbende måler kæden for slid med en kædeslidmåler. På den måde undgår du at skifte kassetten og klingerne hver gang.
Vedligeholdelse af kassette og klinger
- Kassetten og klingerne skal ikke smøres, da kæden sørger for at påføre nok olie, når du smører den.
- Når kæden renses, skal kassetten og klingerne også renses. På den måde undgår du at gammel olie og snavs bliver siddende. Spray kæderens på både kassette og klinger og rens med en rengøringsbørste til kassette. Husk at skifte kæden til et andet tandhjul undervejs både foran og bagpå, så du får renset alle tandhjulene. Følg altid producentens anvisninger for hvornår rensemidlet skal skylles af.
- Kassetten og klingerne skal udskiftes når tænderne begynder at blive spidse.
Vedligeholdelse af bagskifter og forskifter
- Når kæden renses, skal pulley hjulene også renses. Det er de to små tandhjul som sidder i bagskifteren. På den måde undgår du at gammel olie og snavs bliver siddende og du vil få et bedre gearskifte. Spray kæderens på pulley hjulene og rens med en rengøringsbørste til kassette. Følg altid producentens anvisninger for hvornår rensemidlet skal skylles af.
- Mekaniske skiftere skal løbende smøres. Brug en tynd kædeolie, så sikrer du at dine skiftere altid fungerer optimalt.
- For at undgå at dine skiftere bliver skæve bør cyklen altid opbevares i oprejst position. Hvis du har brug for at lægge cyklen ned, skal gearsiden altid vende opad.
- Under kørsel kan særligt bagskifteren blive beskadiget af genstande fra vejen. Det vil som oftest være geardroppet som bliver skævt og det vil give dig et meget dårligt gearskifte. Hvis du oplever problemer med gearskiftet umiddelbart efter et styrt eller slag mod bagskifteren, anbefaler vi at kontakte os hurtigst muligt. Et skævt geardrop eller forslået bagskifter kan få fat i hjulet, og resultere i styrt.
- Pulley hjulene skal udskiftes når tænderne begynder at blive spidse.
Vedligeholdelse af bremser
- Der må aldrig påføres olie på bremseskiverne eller bremseklodserne.
- Bremseskiven skal løbende rengøres for snavs med skivebremserens. Derved bevarer du god bremseevne og undgår hylende bremser. Vi anbefaler at du bruger en bremse spacer til bremsekaliberen når du tager hjulet af, så du undgår at stemplerne presses ud.
- Hvis der kommer olie på dine bremseklodser, bør du skifte klodserne med det samme, da det vil forringe din bremseevne væsentligt og kan være livsfarligt.
- Bremseklodserne skal løbende skiftes. Der findes desværre ikke et svar på hvor ofte bremseklodserne skal udskiftes, da det afhænger af vejrforholdene og hvor meget du bremser, men vi anbefaler at kontrollere dem månedligt og skifte dem når der er 1/3 bremsebelægning tilbage. Dermed risikerer du ikke at stemplerne bliver presset for langt ud, så bremsekaliberen skal skiftes.
Vedligeholdelse af cyklen
- Undgå at bruge en højtryksrenser, da det fjerner al fedt i lejerne.
- Vask cyklen efter behov med cykelshampoo, og brug en rengøringsbørste til cykelstel og hjul, så du undgår ridser. Husk at vaske alle dele, så du opdager hvis noget er i stykker. Følg altid producentens anvisninger for cykelvask.
- Hvis du har en lås på din cykel, anbefaler vi at du løbende smører den med en låsespray.
- Efter rengøring af cyklen anbefaler vi at du beskytter dit cykelstel med en beskyttelsesspray i enten blank eller mat. Vælg den beskyttelsesspray som passer bedst til afslutningen på din cykel. Spray det på og tør af med en tør og ren klud. Husk at holde dine bremseklodser og bremseskiver rene.
Vedligeholdelse af dæktryk
- En cykel med slange skal som udgangspunkt pumpes ugentligt, mens tubeless skal pumpes lidt oftere. Du kan kontrollere dit dæktryk med en fodpumpe med manometer eller med en dæktryksmåler.
- Dæktrykket afhænger i høj grad af dækket, din vægt og terrænet. Følg altid producentens anvisninger for dæktryk.