Heino Cyklers guide til landevejsdæk og slanger
Når du vælger dæk og slanger til din racercykel, har du muligheden for at lave en af de billigste opgraderinger, sikre dig den bedste komfort eller beskytte dig mod punkteringer. Dit behov afgør hvilke dæk og slanger du skal vælge.
Når du vælger cykeldæk, skal du bestemme dig for hvad du er ude efter. Skal det være det hurtigste, letteste på markedet? Eller vil du være sikker på aldrig at punktere? Skal det være en mellemting? Alt dette er faktorer, der er gode at have i baghovedet, når du skal vælge, hvilke cykeldæk du skal have. Når du skal vælge det rigtige cykeldæk, skal du altså også se på, hvilken form for kørsel, du skal køre. Skal du køre korte og hurtige løb, er det for eksempel en god ide med racerdæk. Det kan forholde sig anderledes, hvis du skal køre lange cykelløb eller lange træningspas, hvor det er rart at have nogle cykeldæk, hvor der er mindre chance for punktering.
Vi giver dig her en gennemgang af de forskellige typer af dæk og slanger, og guider dig til at tage det rigtige valg.
Dæk er en større videnskab, som man altid kan blive klogere på. En god viden og forståelse for dæk kan give dig langt bedre oplevelser på cyklen. Vælg de rigtige dæk til dine behov, og undgå frustrationer på dine ture.
Som det eneste kontaktpunkt mellem dig og vejen, er dækkene en af de vigtigste komponenter på din cykel. Det ultimative dæk er let, hurtigt og kan ikke punktere - uheldigvis findes dette dæk ikke. Det er dine tures egenskaber der dikterer dit valg.
Men fordi dæk, generelt set, er meget ens, er det ikke altid let at se forskel på et godt og et dårligt dæk.
Som man siger, så ligger djævlen i detaljen. Derfor får du her en gennemgang af de forskellige dæktyper og begreber.
Generelt kan du se efter flere ting:
TPI: Treads per inch giver et tal på vævningen i cykeldækket. Flere tråde giver lavere rullemodstand og generelt bedre punkteringsbeskyttelse. Der kan dog være andre faktorer der spiller ind på punkteringer, såsom ekstra lag i cykeldækket.
Vægt: Jo lavere vægt, jo bedre acceleration. Det er her - og på slangen - du henter den billigste effekt, hvis du vil mærke en vægtbesparelse. Få gram er mærkbart forbedrende, så vil du have en hurtigere cykel, så gå efter cykeldækkene først.
Luftkammer: Skal du køre langt og ujævnt, er kammeret et sted at kigge. Større kammer giver mere komfort og ser du f.eks. Paris-Roubaix vil du opleve, at profferne alle sammen kører med større kammer end de traditionelle 23mm. Før i tiden kørte man tit på så smalle dæk som muligt, da man troede de havde den mindste rullemodstand. Der er nu lavet test der viser at bredere dæk, med mere luft i kammeret, har en lavere rullemodstand (og bedre komfort). Det er derfor normalt at bruge 25mm dæk nu, og 28mm bliver også mere og mere udbredte. Når du vælger dækstørrelse skal du være opmærksom på, hvor brede dæk din cykelramme kan monteres med.
Punkteringer: De bedste cykeldæk mod punkteringer, har typisk indlagt en ekstra beskyttelse i form af en anden type gummi eller en skumblanding. Det skal gøres så det ikke går udover egenskaberne på vejen - rullemodstand og greb - og heller ikke alt for meget udover vægten. Hvis det er meget vigtigt for dig, ikke at punktere på cykelturen, kan du vælge cykeldæk med større punkteringsresistens. Disse cykeldæk har kraftigere gummiblanding, og der er således mindre chance for, at du punkterer på cykelturen. Det medfører også, at cykeldækket ikke har helt samme rulle-funktion som racerdæk, men med disse cykeldæk, som vi fører, får du det bedste fra hver del.
En anden mulighed er at køre med Tubeless dæk. I disse dæk, som ikke bruger slange, fylder man ofte en væske som lapper cyklen ved mindre punkteringer.
Gummiblanding: Ofte refereret til som Compound. Dækker over hvilke og hvor mange typer gummi der bruges til dækket. Jo hårdere, jo mere fart og lavere modstand. Jo blødere, desto mere greb. Regnvejrsdæk bør f.eks. være relativt bløde.
Dæktyper
Der findes 3 primære dæktyper: clincher, tubeless og tubular.
Med tubular får du en lukket ring hvor slangen er syet ind i dækket. Hjul til tubular er uden kant da dækket limes på fælgen.
- Letteste dæk og hjul
- Mere resistent for "slangebids" punkteringer
- Sværere at sætte på
- Svært at komme videre efter en punktering - dækket skal skiftes
Clincher er åbne dæk med en slange indeni til at holde på luften. Disse er fortsat de mest almindelige og monteres på almindelige hjul med høj kant.
- Punkteringer er lette at lave - slange skal blot skiftes
- Stort produktsortiment der fås mange steder
- Større risiko for "slangebid" ved lavt dæktryk
- Tungere hjul og opsætning
Nyeste udvikling er tubeless, som minder meget om clincher, men uden slange. For at køre tubeless skal dæk og fælg være forberedt, ellers kan luften ikke fanges i kammeret.
Dækket kan fyldes med en væske, som lukker punkteringer ved at størkne i hullet. Mange vil derfor ikke opdage de har været punkteret, før de kommer hjem.
- Selvlappende ved punkteringer
- Kan køre med lavt dæktryk
- Svære at installere
- Begrænset udvalg
Næste opmærksomhedspunkt er dit ønske til dækkets primære performance:
Vores anbefalinger:
- Hvis dine hjul er klar til tubeless, skal du bruge det, da du med tubeless kan køre med lavere dæktryk (bedre rullemodstand og større komfort). Og så lapper de sig selv (dog ikke ved større rifter).
- Du skal gøre dig klart hvad der er vigtigst for dig: fart, styrke eller budget.
- Kør med 25mm dæk, eller 28mm, hvis din ramme tillader det
Dækanbefalinger for tubeless
- Fart - Continental Grand Prix 5000S TR
- Styrke - Pirelli Cinturato Velo TLR
Dækanbefalinger for clincher
- Fart - Specialized S-Works Turbo
- Styrke - Schwalbe Durano Plus Smartguard
- Budget - Specialized Espoir Elite som kan bruges med dækindlæg
Slanger til racercykel
Når vi taler slanger til racercykler er det altid til clincher dæk (du kan også godt putte en slange i et tubeless dæk, men det går jo imod hele formålet).
Den undseelige slange er måske nok en af de simpleste dele på din racercykel, men det er ikke nødvendigvis let at vælge den rette for dig.
Du skal have styr på, hvor lang ventilen skal være, hvor stort cykeldæk den skal passe til og hvilken type gummi den skal være lavet af.
Størrelsen på dit dæk afgør hvilken størrelse slange du skal have. De fleste slanger spænder over et interval af dækstørrelser. Valget er ret simpelt, da de "bare" skal passe. Kører du f.eks. med 700x25c dæk, skal du have en slange der i sit interval dækker 700x25c. Det kan hedde 700x20-28c eller 700x18-25c.
Når du har styr på størrelsen af dit dæk, skal du kigge på dine hjul. Højden af dine hjuls fælge afgør minimumslængden på dine ventiler. Du skal helst have et par centimeter ventil der er synlig for at kunne pumpe slangen op. Hvis den er kortere kan du ikke få din pumpe til at tage fat i ventilen. Der findes slanger med ventillængder mellem 40 og 100mm. Kan du ikke finde lige netop det setup der passer dig, er der også mulighed for at købe en ventilforlænger.
Når det kommer til hvordan dine slanger "opfører" sig, er det gummitypen du skal tage beslutning om. Der findes grundlæggende to typer slanger: butyl og latex. Latex er tyndere og mere smidigt, og det gør dem hurtigere, men også mere skrøbelige.
1) Butyl slanger kan lappes med almindeligt lappegrej. Latex kan også lappes med alm. lappegrej eller et stykke af en gammel latexslange 2) Da latex slanger er tyndere kan de være sværere at få til at sidde rigtigt i dækket. 3) Hvis du kører i bjerge og bremser meget med konstant tryk, er der risiko for at latex slanger overopheder og punkterer. 4) I latexslanger siver luften hurtigere ud, og du skal forvente at skulle pumpe din slanger før hver tur.
Slangeanbefalinger
- Fart Latex - Vittoria Latex
- Fart Butyl - Continental Race 28 Supersonic
- Budget - Specialized cykelslange eventuelt med dækindlæg