Fortsæt til indhold
Cross eller Gravel - hvad er op og ned?

Cross eller Gravel - hvad er op og ned?

Kan de ikke det samme? Kan jeg ikke nøjes med den ene?

Nedenfor kommer en sammenligning af cross- og gravelcykler - og hvis du ikke kan vente, så kommer vi til sidst med en anbefaling.

Når vi skal tale om forskellen på cross og gravel er det vigtigt først at definere hvad de bruges til. 

Cross er defineret som cykling på en kortere bane på forskelligt underlag. Cross er kendetegnet ved skarpe sving, hurtige accelerationer, hop af og på cyklen samt hop over forhindringer.

Gravel er på den anden side et udtryk for længere ture på både asfalt og off-road. Det minder mere i sin essens om motionscykling som vi kender det fra landevejen, men inkluderer væsentligt mere off-road terræn. Der er mere behov for komfort end aggressiv håndtering. En gravelcykel kan også med stor fordel bruges til pendling.


Herefter kan vi kigge vi nærmere på egenskaber der understøtter de forskellige behov.

Der er især 4 forskelle som vi vil dykke ned i: geometri, gear, hjul og dækstørrelse samt komfort og stivhed.

Geometri
Cross gravel cykel geometri

Den primære forskel mellem crosscykler og gravelcykler findes i deres geometri. Crosscykler er designet til at køre race på cross baner/ruter, som ofte har forskellige underlagstyper som mudder, sand, sten og endda sne. Der er også tit løbe sektioner hvor rytteren skal af cyklen, ligesom der forekommer barriere som skal forceres (enten på eller af cyklen). På grund af dette, vil en crosscykel haver en større krankbokshøjde (K) i forhold til en gravel, eller for den sags skyld en racercykel. En crosscykel har endvidere en kortere "chainstay" (G) og en lavere "stack" (S) (højde fra midt krankboks til toppen af kronrøret), som kombineret giver en mere aggressiv kørestilling og markant mere responsiv håndtering af cyklen. Disse forskelle er designet netop for at imødekomme cykelcross mere aggressive stil, med indskrænkede rammer som medfører hyppige og kraftige hastighedsændringer og skiftende underlag.

At cykle på grusveje, eller endda en kombination af asfalterede veje og off-road, kræver normalt ikke de samme former for skarpe sving og hurtige accelerationer.  Der kræves heller ikke de samme af og påstigninger eller behov for at forcere større forhindringer. Men til gengæld er der mange flere lange strækninger med højere hastigheder i længere tid. Geometrien understøtter behovet for større stabilitet med en større hjulafstand (F), længere "chainstay" (G) og mindre krankbokshøjde (K). Da gravelcyklen alt overvejende er designet til længere heldagsture, har den en højere "stack" (S)for at give en mere oprejst position og bedre komfort.

Gearing

Som beskrevet ovenfor er der typisk mange accelerationsskift, men ikke så stort spring fra langsomste til hurtigste hastighed i cross. Behovet for stort gear spænd er derfor ikke så udtalt som på en racercykel, men til gengæld er der hyppigere gearskift. En normal gearing kunne derfor være 46/36 foran og 11-36 bagpå. En sådan gearing sikrer en glat overgang og mere præcis skifte, alt imens kadence og kraft kan holdes konstant. En nyere udvikling er indførslen af 1x11 (eller 1x12) gearing, hvor der kun er en klinge foran og et større spænd på kassetten. 

En gravelcykel har brug for et større spænd da du kan opleve alt fra lange lige strækninger til korte stejle bakker. En gearing kan typisk være som en compact på en racercykel - 50/34 og 11-34. Det vil dække de fleste behov. Planlægger du en længere tur, hvor du ved der er mange bakker, kan det måske være en fordel at skifte til et 48/32 kranksæt.

Hjul og dækstørrelse

Den største part af alle cykler bliver lavet til en hjulstørrelse der hedder 700c. Få mærker laver også 650c, for at imødekomme de mindre ryttere. Dette er dog ved at udgå, da de nye ramme geometrier kan opfylde behovet.

UCI har besluttet, at alle løb under deres paraply, har en begrænsning på dækstørrelse der hedder 33mm. Det betyder at de fleste crossrammer kun kan tage dækstørrelser op til 33mm.

Som med geometri er der forskel på dækkene - cross skal have bedre greb i de forskellige underlag, hvorimod gravel skal have bedre komfort.

Som resultat kan gravelcykler tage op til 42mm dæk.

Komfort og stivhed

Som det formentligt fremgår af alle de foregående forskelle, så er en crosscykel mere aggressiv. Det betyder at den også er mere stiv for at sikrer hurtig respons, og at alle dine kræfter bliver brugt til fremdrift.

I modsætning er en gravelcykel mere komfortabel, og beregnet til de længere mere udholdende ture. Måden carbonen er lagt, og formen på stellets rør, gør at vibrationer og store bump bliver absorberes bedre, og dermed giver dig bedre komfort.

Anbefaling

Nu da vi har gennemgået de fire vigtigste forskelle på cross- og gravelcykler, kan vi genbesøge vores oprindelige spørgsmål: Kan de ikke det samme? Kan jeg ikke nøjes med den ene?

Nej, de kan ikke det samme - jo, du kan godt nøjes med den ene.

Vi ser ofte cyklister der bruger deres crosscykler til gravel, og, med lidt tilpasning, kan en gravelcykel også bruges til cross.

Som du nok har indtryk af fra ovenstående information, er crosscykler ideelle til cross, mens gravelcykler er meget mere alsidige til mange typer underlag. Hvis du kun har mulighed for at have en af typerne, anbefaler vi, at du tænker på alle de ture eller løb du skal til i sæsonen, og vægter dine behov. Vi har i Danmark ikke mange specifikke cross ruter med mange typer underlag, til gengæld har vi mange stier og spor i skovene som kan klares på en crosscykel. Så ønsker du at køre med høj puls og skarpe sving, så er crosscyklen til dig. Er du mere til adventure ture, hvor komfort og distance er vigtigst så gå efter en gravelcykel. En gravelcykel er også ideel til at pendle. Der er plads til skærme, lygter og tasker.

Uanset hvilken type cykel du vælger, er vi sikre på, at du får masser af sjov og glæde.

SE HELE VORES STORE UDVALG AF CROSS OG GRAVELCYKLER HER

Cross eller gravel cykel Heino Cykler

Forrige artikel Heino Cykler hjælper dig godt på vej - også indendørs
Næste artikel Heino Cyklers guide til landevejsdæk og slanger

Skriv en kommentar til denne artikel

Kommentarer skal godkendes før de vises

* Krævede felter