Sikkerhedstjek og gode råd inden din cykelrejse med racercyklen

Sikkerhed og gode råd inden din cykelrejse


Sikkerhedstjek og gode råd inden din cykelrejse med racercyklen


Ligemeget hvor i verden du skal på ferie med racercyklen, er det vigtigste at den er sikker at køre på. Det hjælper ikke noget, at du har gået og glædet dig i flere måneder, trænet til den store udfordring i bjergene eller vindblæst terræn, hvis din cykel ikke er i orden. I det følgende vil du kunne læse vores prioriterede rækkefølge af ting, som du skal have styr på, inden du tager afsted. Udgangspunktet vil ofte være at forberede din cykel bedst muligt på at køre ned af, fordi det er det, der er forbundet med størst fare, især når du kommer i terræn, hvor nedkørslerne er længere og stejlere end du måske er vant til.

 



Bremserne


Det absolut vigtigste, når du skal afsted på cykelferie eller køre løb, er dine bremser. Ved langt de fleste rejsemål, vil du støde på nedkørsler, hvor procenterne er højere end det vi kender herhjemme. Derfor er det også vigtigt at dine bremser virker helt optimalt. Alt andet er ganske simpelt for farligt. I det følgende, vil du kunne læse hvordan du tjekker dine bremser for slid og dernæst se vores gode råd til hvilke bremser du skal overveje at bruge, hvis du rejser ud med cyklen.

Du skal altid starte med at kontrollere om dine bremser fungerer. Det lyder simpelt, men der er flere ting du skal være opmærksom på. Vi skelner selvfølgelig først og fremmest mellem skivebremser og bremseklodser. Førstnævnte er standard på MTB-cykler, men begynder så småt at vinde frem på racercyklerne også. Vil du læse mere om skivebremser, kan du finde vores sikkerhedstjek til MTB-cykler her:


Læs mere

 


Wire-bremser


Wire-bremser  
Tjek belægningen på dine bremseklodser  

Ved en “almindelig” bremse, også kaldet wire-bremse, skal du selvfølgelig tjekke at kablerne er intakte og at de glider let, når du trækker i bremsegrebet. Der skal også fortsat være rigelig belægning tilbage på dine bremseklodser, for de kommer under pres på nedkørsler. Derudover skal du tjekke bremsefladerne på dine fælger. Hvis de er slidt krumme, er bremsekapaciteten nedsat og du bør overveje meget kraftigt om de ikke skal skiftes, inden du skal køre nedad. 

Hos WeBike fraråder vi, at du kører med carbonfælger, hvis du skal til et sted med lange nedkørsler (det vil især gøre sig gældende i Sydeuropa). Du skal kende din bremser godt og være virkelig god til at bremse, hvis du vil køre med carbonfælger på eksempelvis bare 10km nedkørsel. Varmeudviklingen er helt enorm og carbonfælger kan ikke komme af med den varme. Derfor er der fare for, at slangen eller måske endda selve fælgen kan smelte. Og stol på os, når vi siger, at det er du ikke interesseret i med 80 i timen nedad.


Se bremseklodser

   



Dæk


  Dæk til raceren
  Sørg for dine dæk ikke er slidte eller revnede

Dæk er en lidt mere håndgribelig størrelse, når det handler om vedligeholdelse og klargøring til en cykelrejse. Det gør det selvfølgelig ikke mindre vigtigt, for også her udsætter du potentielt dig selv for fare, hvis du ikke er obs på de problemer der kan være.

På din racercykel, skal du tjekke om dine dæk er slidt flade på toppen og om de eventuelt kunne være revnede. Derudover synes vi, at du skal prioritere at få et sæt rigtig gode dæk på, især hvis du skal til Sydeuropa. Du får brug for det bedst mulige greb, da vejene sydpå kan være lidt glattere i overfladen og da der som oftest vil være færre skarpe sten, skal du være mindre nervøs for punkteringer eller at få skåret et dæk. Derfor er dækindlæg selvfølgelig også et stort no go, når du skal afsted. De er ikke nødvendige, de hæver din rullemodstand og de er faktisk farlige, når hjulet bliver varmt. Herunder følger tre eksempler på dæk, der efter vores mening er både lækre og oplagte at bruge, hvis du skal på ferie med raceren. Du kan selvfølgelig også se hele vores udvalg, ved at klikke lige her:


Se landevejsdæk



 Specialized S-Works Turbo Vredestein Fortezza Senso  Vittoria Open Corsa Evo 
Specialized S-Works Turbo

Vredestein Fortezza Senso

Vittoria Open Corsa Evo

Specializeds S-Works Turbo hører til blandt vores absolut bedste dæk. Vægten og rullemodstanden er voldsomt lav, kombineret med at grebet er virkelig godt. Dækket er hamrende hurtigt og passer perfekt til ferien. Vredesteins Fortezza Senso er et stærkt allround-dæk, der sikrer dig godt greb i al slags vejr. Dækket er holdbart og har lav rullemodstand, så der er både hurtighed og optimal beskyttelse, hvis cyklen skal med på ferie. Vittorias Open Corsa Evo er et af mest kendte bomuldsdæk, der sikrer meget lav rullemodstand og samtidig lyder piv frækt mod vejen. Dækket har stærkt greb i tørvejr, så det egner sig perfekt til en tur sydpå. Men pas på, hvis vejene er glatte.
Læs mere Læs mere Læs mere


 



Gearing


Den rigtige gearing kan redde selv den mest kritiske situation på en stejl bjergside, mens den forkerte kan ende med at få dig til at køre baglæns. Medmindre du er uhyggelig stærk (og så skal du nok overveje at aflevere CV og træningsdata hos et professionelt cykelhold), er det en rigtig god idé at få en lavere gearing på din cykel, hvis du planlægger cykelture, hvor bjerge og bakker når procenter, som vi ikke ser mere end et par 100 meter her i Danmark. Til det formål, har vi tre løsninger til racercykler, der alle varierer i både pris og effekt:



1. Compact-gearing


Compact-gearing
Compact-gearing er en god, men dyr løsning

Med afstand den dyreste løsning, da det kræver et nyt kranksæt. Hvorfor? Jo, boltdiameteren på kranksættet til compact-gear er lavere end de normale 130mm og derfor kan der eksempelvis gå en 34’er-klinge på et sådant kranksæt. Med compact-gearing vil du komme til at køre med 50/34 mod en normal gearing, der formentlig vil være omkring 53/39. Det er ikke en vanvittig stor forskel, men det sikrer at dit udvalg af gear er i orden og i forhold til din normale gearing, vil det give dig et eller to “panik-gear” til de steder, hvor det rigtigt går opad. Husk at et nyt kranksæt, skal passe til den krankboksstandard din cykel er udstyret med. Dem er der rigtig mange af og har du brug for vejledning, så tøv ikke med at komme forbi og spørge os.

 






2.  Skift til en 28- eller 30-tands kassette.


En billig og nem løsning, hvis du selv kan finde ud af at skrue lidt på cyklen. Med et skifte til en 28- eller 30-tands kassette, får du en løsning i samme boldgade som en compact-gearing. Gearene er selvfølgelig ikke ligeså lave, men løsningen er som sagt både billig og nem at gå til.


 

3. Skift til en 32- eller 36-tands kassette ved at bruge en bagskifter med lang arm.


Skift til en bagskifter med lang arm  
Forskellen på en bagskifter med kort og lang arm  

Tredje og sidste mulighed, minder i virkeligheden meget om mulighed nummer 2, men er formentlig lidt dyrere for flere. Nøjagtigt som i ovenstående, skal du skifte din kassette, men denne gang taler vi om en endnu lavere gearing, nemlig 32- eller 36-tænder. Det vil samtidig kræve, at du bytter din bagskifter til en med såkaldt “lang arm”. Husk at den selvfølgelig skal være kompatibel med resten af din gruppe - altså eksempelvis ikke en bagskifter til 11 speed-gearing kombineret med 10 speed-gearing - og derfor kan du ikke bare pille bagskifteren af din mountainbike og sætte på raceren. 

Udvalget af gear vil ikke være ligeså omfattende som ved de to andre løsninger, men gearingen er til gengæld så lav, at du ikke møder stigningsprocenter, du ikke kan forcere.

Som det formentlig fremgår, kan det være en ret svær justering selv at foretage, så kunne du tænke dig at gøre brug af den, anbefaler vi at du kigger forbi og får en snak med en af vores mekanikere.




Læs hele rejseguiden her