Passion for cykling og service

Mavic Service Course - Passion for cykling

 "en artikel fra WeBike avisen sommer 2012" 

Mavic Service Course er...:

Passion for cykling og service

 

I en tid, hvor service mange steder bliver elektronisk, upersonlig eller ligefrem sparet væk, holder franske Mavic fast i en tradition og har gjort det siden 1973.


Virksomheden stiller kompetente og neutrale servicehold til rådighed for ryttere under mange løb rundt omkring i Europa. Hvorfor...?

Fordi cykling er en passion for virksomheden selv – og fordi det giver en unik kontakt til kunderne.

 

Vi deltager i over 70 events om året. Det rækker fra Road Pro Tour-events til lokale cykel-festivals, sportsarrangementer, mountainbike-løb i Europa og i resten af verden, hvor vores distributører organiserer den service, folk efterhånden kender i form af vores neutrale tekniske assistance. Med den yder vi cyklister/ryttere hjælp før og under løb med at rette op på de tekniske problemer, de måske står med, mens de dyrker deres elskede sport, fortæller Michel Lethenet, PR-ansvarlig hos franske Mavic, der har arbejdet med det unikke service-koncept siden starten af 1970’erne:


Det var virksomhedens karismatiske direktør Bruno Gormand, der i 1972 fik ideen om en innovativ og ”neutral” assistance til fordel for både ryttere og organisatorer. Han fik ideen, da han lånte sin bil sidst i løbet Critérium du Dauphiné Libéré til en sportschef, hvis køretøj var brudt sammen.


Siden Paris-Nice i 1973 har Mavic tilbudt denne eksklusive service, der ikke havde eksisteret før. Derfor har vi lige fejret 40-året for skabelsen af konceptet under Criterium du Dauphiné i starten af juni i år. Af samme grund startede løbet fra vores fabrik i Saint Trivier sur Moignans, nær Bourg en Bresse og Lyon i Frankrig.

 

Stor karavane


Til de helt store løb er det efterhånden en stor karavane af medarbejdere og vogne fra Mavic, der flytter sig rundt sammen med løbet og rytterne:


Vi har omkring 35 neutrale cykler, dusinvis af hjul, fire motorcykler (dog kun under Paris Roubaix), to scootere (til bjergetaperne under Tour de France), syv gule biler, seks værkstedsbiler, én stor værkstedsbil og en trailer til MTB-events, to trailere, gule motorcykel-hjelme, læderjakker og støvler, team-tøj..., lyder den lange remse fra Michel, når han skal give et bud på, hvor meget grej og gear, Mavic kan stille op med.


For de fleste cykel-entusiaster er Tour de France årets højdepunkt. Det gælder også for Mavic, der stiller med fuldt mandskab til touren:


Mavic og ASO (Tour de France-arrangøren, red.) er historien om et loyalt partnerskab og et stort engagement i cykelsporten. Næste år fejrer vi vores 35 års fødselsdag med ASO og Tour de France. Touren er helt sikkert et af sæsonens højdepunkter for os, da det er cykelverdenens mest kendte løb.


Mavic Service Course - Passion for cykling


Egen afdeling i virksomheden


Det er rutinerede og kompetente folk, Mavic sender rundt sammen med service-karavanen:


Fuldtidsmekanikerne er ofte tidligere holdmekanikere. De er ekstremt dygtige. Derfor er det svært for andre at nå samme niveau, selvom vores service-koncept ofte bliver forsøgt kopieret. Til denne kernegruppe af mekanikere i konceptet kommer supplerende Mavic-medarbejdere, der tager på service-eventyret som et vidnesbyrd om den passion for cykelsporten, der er gennemgående i hele Mavic, konstaterer Michel Lethenet.


Når der er mulighed for det, afholder vi tekniske kurser internt i virksomheden. Og Service Course er i sig selv en afdeling i virksomheden, der tæller omkring 25 medarbejdere.

 


  Mavic Service Course - Passion for cykling

Lever passionen ud


Michel Lethenet er ikke i tvivl om, hvordan den enkelte medarbejder og Mavic som virksomhed drager fordel af det populære service-koncept:


Det er vores helt egen måde at leve vores passion for cykling og for sporten ud på. Det gør vi ved at bringe vores assistance ud til ryttere uden hensyn til brands, nationalitet eller niveau i rigtigt mange løb rundt om i verden.


Vi cykler selv, hvorfor vi ved, hvad det betyder, når der ryger eger eller fælge et par kilometer før mål i et løb. Det er derfor, vores gule køretøjer er så respekterede i feltet og i udbrud, fordi et stort antal ryttere har draget fordel af vores hjælp til at gøre løbet færdigt, uanset om de vinder eller blot har det sjovt, argumenterer Michel og fortsætter:


For os er det samtidig den bedste måde at komme i kontakt med vores kunder på, fordi vi her kan tale med dem, lytte til dem, lære af dem og lade os inspirere af dem. De sætter pris på, at de kan dele deres egen passion for cykling med os. Og at stille en gratis service er mindre og mindre almindeligt, er det ikke?

 


”Gult blod” i hjertet af cykelsporten


Den store og langtidsholdbare succes med den kendte ”gule” service, ser Michel Lethenet som et resultat af mange ting:


Effektiviteten i Mavic’s neutrale assistance til rytterne er resultatet af vores teknikere og mekanikeres know-how og professionalisme. Motivation, passion for cykling og de nødvendige redskaber er på samme måde vigtige dele af konceptet med Service Course, siger Michel, inden han runder af:


Dette engagement til alle tider før, under og efter løb, på siden af alle hold, atleter og forbund, er hele essensen af vores partnerskab med cykelverdenen. Det er også takket være vores ”gule blod”, at vi til stadighed holder os i hjertet af cykling.

 


 

Fakta:

 

Hvorfor kører Mavic egentlig altid i gult...?


Mavic Service Course - Passion for cykling  

Franske Mavic er i dag en internationalt anerkendt udvikler og producent af udstyr til den moderne cykelrytter. Mavic har hjul, dæk, fælge, computere, pedaler, hjelme og sko i høj kvalitet på programmet.

 

Mavic er dog også kendt for det unikke Service Course-koncept, hvor gule, neutrale servicevogne hjælper ryttere under løb på forskellige niveauer i hele verden.


Den gule service, der er yderst populær, blev introduceret i starten af 1970’erne af virksomhedens daværende direktør.

 

Den genkendelige, gule farve havde ikke kun noget med den gule Tour de France-førertrøje at gøre. Farvevalget hang derimod tæt sammen med Mavic’s lange historie, der startede under navnet Mavic = Manufacture d’Articles Vélocipédiques Idoux et Chanel. I alle årene har den gule farve fra firmaets logo været brugt aktivt og synligt.

 

På trods af det brede produktprogram er der dog ét produkt, der har slået Mavic’s navn fast som den ultimative leverandør af cykeldele, nemlig virksomhedens tiltagende fokus på dæk og aerodynamik. Begge dele blev kombineret i en absolut nyudvikling i 1973, hvor Mavic introducerede det første, aerodynamiske hjul.

 

Det tager cirka tre år at udvikle et nyt hjul i Mavic-klassen. Undervejs samles der input op fra mange, mange ryttere, mekanikere og teknikere, der indgår i udviklingen.


mavic.com kan du læse mere om Mavic’s arbejde med at udvikle state of the art-hjul til både landevej og Mountainbike. 

 

Se hjulsæt fra Mavic - klik her


"en artikel fra WeBike avisen sommer 2012"