Hvordan kan jeg vide hvilken kvalitet stellet på racercyklen har? 

Hvordan kan jeg vide hvilken kvalitet stellet på racercyklen har?

Hvordan kan jeg vide hvilken kvalitet stellet på racercyklen har? 

 

Det kan være svært at gennemskue hvad der gemmer sig under lakken. Er producenten sprunget over hvor gærdet er lavest? Er rammen blød og skidt samlet? Vi synes de tre følgende ting har betydning for kvaliteten og køreegenskaberne for din nye racercykel:

 

  • Materiale
  • Samlingsmetode 
  • Geometri 

 

Vi kunne godt skrive en lang forklaring om de forskellige aluminiums- og carbontyper, men de er svære at sammenlige og derfor ville det give ringe mening. Et godt eksempel er, at de forskellige producenter oplyser de respektive carbonrammers stivhedsindeks, men indekseringen kan kun bruges hos det ene mærke. Du kan f.eks. ikke tage stivhedsindekset fra en Specialized og gå ud fra, at et tilsvarende stivhedsindeks hos Scott, betyder at rammerne er lige stive.

Samlingsmetoden har betydning, men det er ikke sådan at den ene er bedre end den anden. Det afhænger af om de forstår at mestre den enkelte metode. Man kan godt tage et kvalitetsmateriale og samle det med en dyr og god metode, men alligevel ende med ikke at lave det ordentligt.

Geometri er målene på stellet. Længden på de forskellige rør, vinkler i forhold til vejen, etc. Det har betydning for hvordan cyklen passer den enkelte rytter og hvordan den drejer og føles, når du sidder på den.

Det er sammenspillet mellem de tre ovenstående elementer, der er udslagsgivne for hvordan cyklen er at køre på. Medmindre du er ekspert, er det umuligt at gennemskue dette, så vores bedste råd er som sædvanlig:

 

Prøv en tur på cyklen og mærk! 

 

Mærk efter om cyklen føles adræt, stabil, komfortabel og nem at styre. Kører den hvorhen du peger den? Reagerer den, når du rejser dig i sadlen? Er den stabil gennem sving? Føles den stiv? Mærk efter og prøv en mere for at sammenligne. Det er det bedste råd vi kan give dig. 

 

 

Skal jeg vælge en carbon- eller aluminiumscykel? 

 

Hvad der er rigtig for dig afhænger af hvad du skal bruge racercyklen til. Cykler i carbon er som udgangspunkt mere komfortable end aluminium, fordi materialet er mere vibrationsdæmpende. Dvs. kulfiberen vil fjerne nogle at de vibrationer som kommer op gennem cyklen fra den ru asfalt, du kører dine cykelture på. Det kan eksempelvis holde dig friskere på længere ture. Der findes også aluminiumstel, der har denne egenskab, men det er ikke ligeså udtalt som hos carbonrammer. Carbon kan laves meget stift i forhold til vægten, men det er vigtigt at understrege, at aluminium ofte er stivere end carbon, men omvendt så også vejer noget mere.

Produktionen af carbonrammer er i den svære ende og derfor følger prisen tit med. Aluminiumrammer er billige og nemmere at producere. Materialet er stift, stærkt og stadig et let metal. Derfor får du ved valg af aluminium tit en god, prisvenlig cykel. 

 

 

Aluminimumrammer:

 

  • Stift og stærkt. 
  • Kvalitetsalucykler fra 4500 kr. 
  • Har kontant følelse på vejen. 
  • Stelvægt mellem 1100 gram - 2200 gram 
  • Prisen kan være lav. 

 

 

Carbonrammer:

 

  • Komfortable
  • Kan laves meget let og stift. 
  • Kvalitetscykler fra ca. 12.000 kr. 
  • Stelvægt mellem 700 - 1800 gram 

 

Du skal med andre ord vælge aluminium, hvis du er på jagt efter en cykel til mindre end eksempelvis 10.000 kr. Det kunne måske være til at komme i gang med cykeltræning, til vintertræning eller mindre løb. Alternativt kan du gå på jagt efter en finere aluminiumsramme, hvis du prioriterer stivhed og en kontant følelse af vejen.

 

Du skal prioritere en carbonramme, hvis du ønsker komfort og en meget let cykel, der samtidig er meget stiv.

 

 

Hvad med holdbarheden på carbonstel? 

 

Ja, her er der forskel på aluminium og carbon. Carbon kan blive beskadiget, hvis du eksempelvis er uheldig at ramme en spids genstand ved styrt. Rørene kan risikere at få et blødt punkt eller måske endda et hul. Skulle det ske, er det vigtigt at understrege, at din carbonramme skal kasseres. Strukturen i rammen er ikke intakt og kan derfor knække uden forvarsel herom.

Det er noget anderledes med aluminium, hvor rammen selvfølgelig også kan få en bule, hvis du skulle styrte. Du vil dog i langt de fleste tilfælde kunne køre videre, selvom du selvfølgelig skal være opmærksom på, at hele cyklen ikke er bøjet eller bulet til ukendelighed.

 

Er skaden sket på dit carbonstel, tilbyder visse producenter en opbytningspris. Du kan også få rammen repareret ved eksempelvis en bådbygger. Flere har det som en bibeskæftigelse, så alt håb er ikke ude, hvis du styrter og beskadiger din cykel.