Forårsklargøring Racercykel - vask, smøring og kontrol af slid

 

Forårsklargøring af din racercykel

 

Forårsklargøring af din racer- eller crosscykel

 

En god og grundig forårsrengøring er en sikker genvej til en god sæsonstart. Får du både rengjort cyklen og skiftet de dele, der måtte trænge til det, burde du kunne klare de første lange ture, uden bekymringer om at udstyret svigter. Endvidere kan være forårsklargøringen blive begyndelsen på en god vane, hvor du får plejet og vedligeholdt din cykel løbende. 

 

 

Brug en haveslange eller en spand med varmt vand

Vask og smøring

 

Først og fremmst skal cyklen vaskes. Her kommer du langt med varmt vand, sæbe og en stor, blød børste. Vi anbefaler som udgangspunkt en bike wash, der ikke udtørrer de olierede dele på cyklen, men du kan også bruge en autovask eller et mildt opvaskemiddel fra køkkenet.

 

Til rensning af de olierede dele som kæde, kassette, for- og bagskifter skal du bruge en rensevæske (degreaser) og en lille, stiv børste. Du kan med fordel hælde lidt af væsken op i en kop, som du kan dyppe penslen i. Med børsten og rensevæsken kan du både skrubben kæden ren og samtidig rengøre de andre olierede dele.

 

Sæt kæderenseren omkring kæden og lad den gøre alt arbejdet for digSkulle din kæde trænge til at blive renset helt i bund, kan du bruge en kæderenser; en plastik-kasse med indbyggede børster, der fyldes med kæderens og sættes omkring kæden. Når kæderenseren er sat omkring kæden, og du dernæst drejer rundt på pedalerne, vil børstene inde i kæderenseren tilsammen med rensevæsken skrubbe kæden helt ren.

 

Vigtigt!

Brug aldrig en højtryksrenser til rengøring af din cykel. Det høje tryk på vandet spuler fedt og smørelse ud af lejrene på cyklen hvilket resulterer i unødvendig slidtage. Brug hellere børste og spand eller en haveslange med forstøver.

  

Kæderenser og degreaser

 

Børstesæt Bike wash Ecotech
 Kæderenser sæt Børstesæt Bikewash Kæderens

 

 

 


Smør din kæde med en kædeolieNår kæden er blevet fin og ren, tørres den af med en klud og smøres med en kædeolie. Vi anbefaler en olie i lille flaske med dryptud, så det er nemt at styre. Påfør olien ved at holde flasken ned mod kæden og trykke forsigtigt på flasken, så kun en tynd stråle rammer kæden. Kør imens pedaler og kæde baglæns indtil du har fået smurt hele kæden. Bliv ved med at køre rundt på pedalerne nogle gange, indtil du er sikker på, at olien har fordelt sig godt. Overskydende olie tørres af med en klud. 

 

For- og bagskifter, samt de små pulley hjul i bagskiftren kan også smøres i forbindelse med en forårsklargøring. Har du nogle gamle bremser, kan du også smøre dem, men undgå at olien kommer på bremsefladerne. Til denne type smøring anbefaler vi en tynd olie på sprayflaske, der både trænger godt ind og samtidig løsner og beskytter mod rust. Produktet Brunox er fantastisk til dette. 

 

Olier til al slags vejr - Klik her

 

 


 

Kontrol af slid

 

Bremseklodser
Bremser

 

Bremseklodserne er et godt og nemt sted at starte kontrollen af slid. Moderne bremseklodser er designet med indikationsriller, der gør det meget nemt at holde øje med, hvornår klodserne bør skiftes. Sørg for at få dem skiftet, før de er slidt helt i bund - det øger komforten at du kan stoppe, og så er det et potentielt farligt sted at spare.

 

Også bremsekablerne skal tjekkes for slid. Fungerer de ikke optimalt vil det reducere bremseeffekten, så skynd dig at få dem skiftet. Det er ligeledes et dumt og potentielt farligt sted at spare, og det er relativt nemt og billigt at gøre, hvis man har tangen til det.

 

Bremseklodser - Klik her

 

Skift din kæde, hvis den er slidt. Vi anbefaler, at du samtidig skifter kassetten Kæde og kasette

 

Du tjekker kæden for slid med en såkaldt kædemåler, og målet vil indikere, om kæden trænger til ar blive skiftet. Mht. kassetten kan det være svært at se på den, om den er slidt. Der er forskellige holdninger til hvorvidt man bør skifte kassetten samtidig med kæden, og hvor nogle mener, at man sagtens kan køre flere kæder pr. kassette, anbefaler vi, at man skifter begge dele samtidigt.

Husk endvidere at du bør skifte tandhjulet foran ca. hveranden gang, at kæden og kassetten skiftes. Du kan se på tandhjulet at det er slidt, når det får en hajtands-lignende facon. 

 

 

Ved at tjekke sine dæk for småsten vil du kunne mindske risikoen for at punktereDæk 

 

Dækkene kontrollerer du nemmest for slidt ved at holde øje med, om indikationsrillerne er ved at være slidt ned. Hvis det er tilfældet, er der desværre ingen vej udenom at skifte dækkene. Det samme gør sig gældende, hvis dækket er blevet fladt på toppen, begyndt at slå revner eller det fået mange hakker og huller. 

 

Tjek bremsefladerne for om der skulle have slidt sig en fuge, hvor bremseklodserne arbejder, og endvidere om dækkene trænger til at blive pumpet. Vi anbefaler også, at du tjekker dækkene for småsten og piller dem ud af dækket. Gør du dette inden hver tur, vil du kunne undgå at netop de småsten borer sig ind og punkterer slangen.

 

Ved forårsklargøringen vil vi endvidere benytte lejligheden til at skifte fra vinterdæk til et blødere og mere smidigt sommerdæk. Vil du mere om de forskellige dæktyper, kan du læse vores guide til valg af dæk her

 

 

Hjul, lejrer og krank

 

Dine hjul kan med tiden blive skæve. Dette tjekker du nemmest ved at se om afstanden mellem hjul og bremseklodserne er den sammen når du drejer hjulet rundt.  - Kig ind i bremsen mellem fælg og bremseklods - drej rundt på hjulet og se, om det slår sig. I princippet skal hjulene være helt lige, der sker ikke noget ved at slår 1-2 mm. Men ikke mere, så skal de rettes. 

 

Lejrene inde i hjulet kan trænge til at blive skiftet, hvis noget runger eller vibrerer, når du drejer hjulet rundt. Det samme kælder for kranken, der ligeledes vil runge eller vibrere, hvis den er slidt. . Ovennævnte er som udgangspunkt ikke noget, man på moderne cykler smører, men der kan selvfølgelig være undtagelser, f.eks. Shimanohjul, der både kan og bør smøres. 

 

 

Gear

 

Kontrollér at gear og kabler løber let og glidende, og skifte kablerne hvis ikke det er tilfældet. Kablerne har stor betydning for funktionen af gearerne, og selv de dyre gearsystem kan ikke fungere optimalt, hvis kablerne er slidte. Vi anbefaler ikke, at du smører kablerne, da de er forholdsvis billige og nemme at skifte.

 

 Kæde og kassette Sommerdæk til racercykel Med en kædemåler kan du måle om din kæde er slidt

Med nyt styrbånd kan du nemt og billigt give din cykel et nyt look

 
 Kæde og kassette Sommerdæk  Kædemåler Styrbånd

 

 

Polish

Finish

 

En racercykel ser sig bare flottest ud, når stellet er blankpoleret og står knivskarpt, så hvorfor ikke forkæle den en decideret cykelpudsning? Ikke alene ser det godt ud, polishen sørger også for at skidt og snavs ikke så let sætter sig fast i lakken.

Til sidst men ikke mindst synes vi, at det er god stil at få langt nyt styrbånd til den nye sæson. Det er trods alt dét, du både holder ved og kigger på, når du er på farten - og så er det en nem og billig måde at give cyklen et nyt look. 

 

Se Polish - Klik her

 

 

Rigtig god fornøjelse!

 
 
Tilbage til oversigten