Forårsklargøring af din Pendlercykel 

Forårsklargøring af din Pendlercykel 

 

 

Brug en haveslange eller en spand med varmt vandFørst vask


Er du en af dem, der standhaftigt har cyklet hele vinteren, er det først og fremmest en god ide at investere noget tid i at vaske cyklen helt fri for saltrester og andet snavs. En grundig vask er selvfølgelig også en god idé for dig, der har haft cyklet parkeret i skuret de seneste måneder - det er bare lækrere at køre på en ren og fin cykel. 

 

Til at vaske stel og hjul anbefaler vi som udgangspunkt, at du bruger en bike wash der ikke udtørrer de olierede dele, men du kan sagtens bruge en autovask eller almindeligt opvaskemiddel. Kom sæbe i en spand med varmt vand i forholdet 1:10, og brug en stor, blød børste til at skrubbe cyklen med.  

 

Rens kæde og kassette med en børsteDe olierede dele såsom kæde, kassette og klinger rengøres med en degreaser (rensevæske) og en stiv børste, som kan komme ned mellem tandhjulene. Du kan med fordel hælde lidt af væsken op i en kop, som du kan dyppe penslen i. 


Alternativt kan du rengøre kæden med en kæderenser; en plastisk-kasse der kan fyldes op med degreaser og sættes omkring kæden.Du kan derefter køre baglæns rundt på pedalerne, mens de små børster indeni kæderenseren gør alt arbejdet for dig. Husk at skylle kæderenseren efter brug.

 

Har din citybike skivebremser, skal du være opmærksom på at denne hverken er glad for sæbe eller olie. Rens i stedet skivebremsen med skivebremserens (isopropylalkohol), der som den eneste rens ikke efterlader olie.

 


Vigtigt!

Brug aldrig en højtryksrenser til rengøring af din cykel. Det høje tryk på vandet spuler fedt og smørelse ud af lejrene på cyklen, hvilket resulterer i unødvendig slidtage. Brug hellere børste og spand, eller haveslange/vandslange med forstøver.

Kæderenser og degreaser

 

Børstesæt Bike wash Ecotech
Skivebremserens
 Kæderenser sæt Børstesæt Bikewash Kæderens Skivebremserens


 

Smør din kæde med en kædeolie

Så smøring


Når cyklen er vasket og rengjort, er det tid til at smøre kæden. Brug en decideret kædeolie og påfør den ved at klemme forsigtigt på flasken mens du drejer rundt på pedalerne.  Vi anbefaler en lille flaske kædeolie med dryptud, da de er nemmest at styre. 


Fortsæt med at dreje rundt på pedalerne indtil du er sikker på, at olien er ordentligt fordelt. Overskydende olie tørres af med en klud. 

 

For- og bagskifteren samt de små tandhjul i bagskifteren kan du smøre med en sprayolie, men det er ikke et must. Vær opmærksom på at vælge en sprayolie der både smører og beskytter mod samt opløser rust. Du kan også smøre din lås med denne type olie.


Olier til alt slags vejr - Klik her

 


 

Kontrol af slid

Sådan ser dine fælgbremser ud, hvis de er slidte


Uanset om din cykel har stået i skuret hele vinteren, eller du har cyklet dig igennem frost og kolde morgener, kan det virkelig betale sig at gå din citybike grundigt efter for slid. Sørger du for at skifte de slidte dele her og nu, burde din cykel kunne holde hele sommeren. Og så er du fri for at skulle undvære den, når du har allermest brug for den. 

 

Bremser


Har din citybike fælgbremser er det meget let at kontrollere, om dine bremseklodser er slidte. Moderne bremseklodser er designet med såkaldte indikationsriller der indikerer, hvornår du bør skifte dem. Husk at tjekke både for- og bagbremsen og sørg for at skifte dem i tide - det er et dumt og potentielt farligt sted at spare. 

 Tjek dine skivebremser for slid ved at kigge ned gennem kaliberen

Har din citybike skivebremser skal du kigge ned gennem kaliberen, hvor du vil kunne kontrollere, hvor meget bremsebelægning der er tilbage på bremseklodsen. Da dette er en smule mere avanceret at kontrollere end på almindelige fælgbremser, er du selvfølgelig velkommen til at kigge forbi din lokale WeBike, hvis du har brug for hjælp og vejledning. 

 

Bruger du din citybike hver dag, anbefaler vi, at du kontroller dine fælgbremser månedligt - og i vintermånederne gerne oftere. Er din cykel udstyret med skivebremser, bør det være tilstrækkeligt at tjekke bremsebelægningen ca. hveranden måned. 


Bremseklodser - Klik her

 

 

Dæk


Du kan se på dine dæk, om de er slidte, hvis de begynder at være flade på toppen, eller rillerne er ved at være slidt i bund. Er dækkene ligeledes begyndt at revne, eller har de mange huller og hakker er det også en god idé at skifte dem. Det samme gør sig gældende, hvis der ved bremsefladen (der hvor bremseklodserne arbejder) har dannet sig en fuge. Er dine dæk i fin form kan du nøjes med at pumpe dem - det er da lige til at klare.

 


Kæde og kasette

 

Er din kæde og kassette ved at være slidt, vil du som regel kunne mærke det ved at kæden slipper kassetten når du træder hårdt. Alternativt kan du kontrollere kæden for slid ved at måle den med en særlig kædemåler. Vi anbefaler som udgangspunkt, at du skifter både kæde og kassette, hvis én af delene trænger til at blive skiftet. Andre mener, at man sagtens kan køre flere kæder pr. kassette, så her er i høj grad tale om et temperamentsspørgsmål.

   

En god huskeregel er endvidere, at du bør skifte tandhjulet foran ca. hveranden gang kæden og kassetten skiftes. Du kan se på tandhjulet, at det er slidt, når det får en hajtands-lignende facon. 



Kabler


Tjek både dine bremse- og gearkabler og skift dem, hvis ikke de fungerer optimalt. Det kan efter vores vurdering aldrig betale sig at smøre kablerne, da det koster forholdsvist lidt at skifte dem - i hvert fald hvis man sammenligner med hvor meget de kan sænke både gear- og bremsefunktionerne.

 

Gearkablerne tjekker du ved at kontrollere, om gearerne løber let og glidende, mens bremsekablerne meget nemt kontrolleres ved at trække i bremsegrebet og mærke, om det føles træg og ru. 

 

 Kæde og kassette Citybike dæk Med en kædemåler kan du måle om din kæde er slidt Skift dine kabler, hvis ikke de fungerer optimalt - det kan ikke betale sig at smøre dem
 Kæde og kassette  Punkter-resistende dæk  Kædemåler  Kabler








 

Hjul, lejrer og krank

 

Dine hjul kan med tiden blive skæve. Tjek dette ved at kig ind i bremsen - mellem fælg og bremseklods - mens du drejer rundt på hjulet. Slår hjulet sig mere end 1-2 mm. er det en god idé at få dem rettet. 

Er lejrerne blevet slidte vil de runge eller vibrere, når du drejer rundt på hjulet. Det samme kælder for kranken, der ligeledes vil runge eller vibrere, hvis den er slidt. Ingen af delene er som udgangspunkt noget man på moderne cykler smører, men der kan selvfølgelig være undtagelser.

  

Med en polish bliver cyklen flot og blank - og skidt og snavs sætter sig ikke så nemt fast i lakken

Finish


Når nu du har brugt tid på at gøre din cykel fin og forårsklar, synes vi ,at du kan slutte af med en decideret pudsning. Bruger du en cykel-polish vil cyklen ikke kun blive flot og blank, men skidt og snavs vil også have sværere ved at sætte sig i lakken.


Se polish - Klik her

 

Rigtig god fornøjelse!                                                                                            



Tilbage til oversigten


Trustpilot