Forårsklargøring af din MTB

Forårsklargøring af din MTB


Med en god og grundig forårsrengøring er du godt på vej mod god sæsonstart. Får du både vasket, rengjort og skiftet de dele, der måtte trænge til det, burde du kunne klare de første ture i skoven, uden at skulle bekymre dig om at udstyret svigter. Forårsklargøringen kan endvidere blive begyndelsen på en god vane, hvor du får vasket og vedligeholdt din MTB løbende. 



Er din MTB fyldt med mudder, kan du blødgøre det med en bike washVask og smøring


En forårsklargøring af din MTB handler først og fremmest om at få cyklen vasket og rengjort. Det kan være rigtig svært at få skidt og snavs af, hvis ikke det blev fjernet i vinter, og måske det ligefrem kan være nødvendigt med en blødgøring. Skulle det være tilfældet anbefaler vi en ‘bike wash’ produkt, der kan sprøjtes direkte på cyklen. Disse produkter er geniale til at løsne skidt og snavs, og de virker på nogle få minutter. 


Er det ikke nødvendigt med blødgøring anbefaler vi varmt vand, sæbe og en stor, blød børste. Vær dog opmærksom på altid at bruge en sæbe, som ikke beskadiger lakken eller udtørrer kæden. Det kan udover bike wash være autoshampoo og et mildt opvaskemiddel. 


Vær opmærksom på at skivebremsen på din MTB hverken er glad for sæbe eller olie. Skivebremsen skal i stedet renses med isopropylalkohol, der som den eneste rens ikke efterlader en overflade. I det daglige er det ikke nødvendigt med bresmeskiverens, der kan de bare vaskes med vand.


Med en lille, stiv børste kan du komme til at rense selv de mindste tandhjulTil rensning af de olierede dele som kæde, kassette, tandhjul, kranksæt og bagskifter skal du bruge en lille, stiv børste og en rensevæske (degreaser). Du kan med fordel hælde lidt af væsken op i en kop, som du kan dyppe penslen i. På denne måde kan du skrubbe kæden ren, mens den sidder på og samtidig rengøre de andre olierede dele. 


Skulle din kæde være blevet rigtig snavset af mudder, blade og kviste, kan det være en god ide at rense kæden helt i bund med en kæderenser. En kæderenser er en plastik-kasse med indbyggede børster, der fyldes med degreaser og sættes omkring kæden. Når kæderenseren er omkring kæden, og du dernæst drejer rundt på pedalerne, vil børstene inde i kæderenseren sammen med rensevæsken skrubbe kæden helt ren.


Vigtigt!

Brug aldrig en højtryksrenser til rengøring af din cykel. Det høje tryk på vandet spuler fedt og smørelse ud af lejrene på cyklen hvilket resulterer i unødvendig slidtage. Brug hellere børste og spand eller en haveslange med forstøver.

 

Kæderenser og degreaser

 

Børstesæt Bike wash Ecotech
Skivebremserens
 Kæderenser sæt Børstesæt Bikewash Kæderens Skivebremserens

 

 

Smør din kæde med en kædeolie

 

Når kæden er pæn og ren tørres den af med en klud og smøres med en kædeolie. Her anbefaler vi en olie i en lille flaske med dryptud, så det er nemt at styre. Påfør olien ved at holde flasken ned mod kæden og trykke let på flasken, så kun en tynd stråle rammer kæden, mens du kører pedaler og kæde baglæns. Bliv ved med at køre rundt med pedalerne nogle gange til du er sikker på, at olien har fordelt sig godt. Overskydende olie tørres af med en klud. 

 

De øvrige bevægelige dele såsom drejepunkterne i for- og bagskifter samt de små pulley hjul i bagskifteren skal også smøres i forbindelse med en forårsklargøring. Her anbefaler vi sprayolien Brunox, da den ud over at trænge godt ind også løsner og beskytter mod rust. Det er ikke nødvendigt at smøre tandhjul og moderne skiftegreb kan ikke tåle olie - det klarer sig selv hele levetiden. 

 

Olier til alt slags vejr - Klik her



 

Kontrol af slid


Foruden rengøring og vask er forårsklargøringen et oplagt tidspunkt at kontrollere cyklens bevægelige dele for slid. Ved at gøre dette er du sikret en god start på sæsonen, og du undgår at skulle reparere på den i opstarten, hvor du bare gerne vil ud at køre. 


Tjek dine skivebremser for slid ved at kigge ned gennem kaliberen

Bremser


Skivebremserne på din MTB tjekker du for slid ved at kigge på, hvor meget bremsebelægning der er tilbage på bremseklodsen. Du skal kigge ned gennem kaliberen, og der hvor skiven sidder, kan du se, hvor meget bremsebelægning der er tilbage på klodsen. Er belægningen ved at være slidt af, skal bremseklodserne skiftes. 

 

Har du ikke brugt din cykel i et halvt års tid eller længere, kan skivebremseklodserne være blevet hårde. Er de blevet det, vil bremseevnen være nedsat og du vil opleve, at de hyler. Det samme vil du opleve, hvis der er kommet olie eller andet på bremseklodserne. 


I begge tilfælde anbefaler vi, at du skifter klodserne - selv de bedste klodser koster ikke alverden, og det kan derfor ikke betale sig at bruge tid på at rense dem, da der er risiko for, at de vil hyle alligevel.


Brug handsker når du skal gøre bremseskiven ren og undgå helt at bruge rensen indenfor  

Sørg for at spritte rotoren godt af med isopropylalkohol, inden de nye klodser sættes på. Netop isopropylalkohol er den eneste rens, der ikke efterlader olierester, hvilket vi gerne vil undgå (så ikke de nye klodser også bliver hårde). Det er farligt at indånde isopropylalkohol, så brug det helst udendørs.

 

Vær opmærksom på at der altid vil være en indkøringstid på nye klodser, og det er derfor vigtigt, at du bremser dem til, så de kommer til at passe til bremseskiven. Bremser du dine klodser til, vil du envidere få mere kontante og kraftige bremser, end du ellers ville få. 

 

Du bremser bedst de nye klodser til på en lang, asfalteret bakke, hvor du kan få cyklen op i fart. Herefter laver du en lang, langsom nedbremsning, hvor du ikke stopper til sidst, men lader cyklen rulle videre, så der kommer luft henover skiverne. Det er vigtigt, at du ikke står op i pedalerne under tilbremsningen, da det vil medføre ekstra tryk på bremserne, der vil gøre dem varme. Undgå endvidere at der under tilbremsningen kommer alt for meget skidt på bremseskiven og -klodserne, da det vil brænde sig fast og forringe bremseevnen. Gentag proceduren ca. 20 gange.

 

Tjek dine dæk løbende, er knopperne blevet slidt runde trænger de til at blive skiftetDæk 


Det er en god ide løbende at tjekke dine dæk for slid, men det er et must til den årlige forårsklargøring. Knopperne på dine MTB-dæk bliver med tiden runde i hjørnerne (fremfor skarpe, som de er fra nye), og knopperne griber dermed ikke så godt, som du gerne ser at de skal kunne i skoven. Slidte dæk påvirker endvidere styreegenskaberne, som er afgørende i de smalle spor. Er dine dæk slidte, er der ingen vej udenom - de skal skiftes. Er du i tvivl om, hvilke du skal vælge, kan du her finde vores guide til valg af MTB dæk.

 

Kører du tubeless, vil det flydende latex fra sidste sæson ikke længere flydende, da det stivner efter ca. tre måneder. Latexen vil derfor sidde inde i dækket som en hinde, og det skal pilles ud. Man kan også fylde nyt oveni, men det vil selvfølgelig medføre ekstra vægt på bakkerne.



  Er dine hjul blevet skæve hjælper vi dig gerne med at rette dem op

For- og baggaffel


Har du ikke har kørt hele vinteren er der en god idé at kontrollere trykket i dine for-og baggafler. De skal pumpes  med en særlig gaffelpumpe, en procedure du bør gentage ca. en gang om måneden, hvis du kører jævnligt. I øvrigt kræver de fleste modeller af for- og baggafler service for hver 100. timers kørsel. Ved at passe både pumpning og service vil du kunne forlænge både køre- og ydeevnen, og dine gafler vil holde længere. Da dette er en af de mere avanceret eftersyn, anbefaler vi, at du afleverer din cykel til en af vores kyndige mekanikere.



Hjul, lejrer og krank


Dine hjul kan med tiden blive skæve. For at tjekke for dette skal du kigge ind i bremsen mellem fælg og bremseklods og dreje hjulet rundt. I princippet skal hjulene være helt lige, der sker ikke noget ved at slår sig 1-2 mm. - men ikke mere, så skal hjulene rettes. 

 

Hvis noget runger eller vibrerer, når du drejer rundt på hjulet, kan lejrene inde i hjulet kan trænge til at blive skiftet. Kranken vil ligeledes vil runge eller vibrere, hvis den er slidt. Ovennævnte er som udgangspunkt ikke noget, man på moderne cykler smører, men der kan selvfølgelig være undtagelser.

 

 

Kæde og kassette


Det kan være svært at se på en kassette om den er slidt, men man kan måle kæden med en kædemåler og på den måde tjekke, om den trænger til at blive til at blive skiftet. Der er forskellige holdninger til, hvorvidt man bør skifte kassetten samtidig med kæden - og hvor nogle mener, at man sagtens kan køre flere kæder pr. kassette, anbefaler vi, at man skifter begge dele samtidig.

Det er endvidere en god huskeregel, at du bør skifte tandhjulet foran ca. hveranden gang kæden og kassetten skiftes. Tandhjulet får en hajtands-lignende facon når det er slidt.


 

Kabler


Hvis ikke gearerne løber let og glidende, er det værd at tjekke kablerne. Dårlige kabler kan virkelig nedsætte funktionen på dit ellers kostbare gearsystem, så skift dem når de trænger. Det samme gælder for dine bremsekabler, der nemt kontrolleres ved at trække i bremsegrebet og mærke, om det føles træg og ru. 

Da alle nyrere kabler har en indvendig belægning, der ikke tåler olie, anbefaler vi ikke, at du smører dine kabler. Nye kabler er ikke kostbare sammenlignet med andet udstyr, så det ikke kan betale sig at smøre dem.

  

Din forgaffel skal pumpes ca. en gang om måneden, hvis du kører jævnligt. Til det skal du bruge en særlig gaffelpumpe som denne MTB dæk flydende latex Skift dine kabler, hvis ikke de fungerer optimalt - det kan ikke betale sig at smøre dem
Gaffelpumpe Mountainbike dæk  Flydende latex  Kabler

 

 

Med en polish sætter skidt og snavs sig ikke fast i lakkenFinish


Når nu du har brugt tid og energi på at gøre din cykel fin, ren og forårsklar, synes vi, at du skal forkæle den med en afsluttende polish. Ikke nok med at det tilfører shine, sørger en polish også for, at skidt og snavs ikke så let sætter sig lakken.


Se polish - Klik her



Rigtig god fornøjelse!



Tilbage til oversigten